Charisse Peeters
klinisch kinder-en jongerenpsycholoog
OPLEIDING
Ik studeerde aan de Lessius Hogeschool waar ik in 2013 afgestudeerd ben als Toegepaste Psychologe. Daarna behaalde ik in 2016 aan de VUB mijn Master in de Klinische Psychologie. Hierbij deed ik stage op de kinder – en jeugdpsychiatrie te Antwerpen. Momenteel ben ik bezig met een opleiding als creatief therapeut.
WERKTERREIN – DOELGROEP
Ik bied hulp aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen tussen 6 en 25 jaar met verschillende moeilijkheden zoals: het niet goed in je vel zitten, angsten ervaren, het moeilijk hebben met de scheiding van de ouders, zich moeilijk kunnen concentreren, niet goed kunnen volgen op school of net geen uitdaging vinden op school, ….
Naast deze kindbegeleiding bied ik ook opvoedingsondersteuning aan ouders aan. Daarnaast is ook diagnostiek op maat (IQ onderzoek, aandacht en concentratie, … ) alsook groepsvaardigheidstrainingen onderdeel van het aanbod.
WERKWIJZE
De eerste consultatie is een kennismakingsgesprek, de zogenaamde intake. Tijdens de intake, waarbij zowel kind als ouders aanwezig kunnen zijn, kijken we waarom u contact hebt opgenomen en op welke manier ik een oplossing kan bieden. Het doel van dit gesprek is elkaar beter te leren kennen, alsook een algemeen beeld te schetsen van de klachten en positieve kenmerken. De verwachtingen worden getoetst en er wordt informatie gegeven over het verder verloop van de begeleiding. Indien de ouders op basis van dit gesprek menen dat het de moeite waard is om het traject verder te zetten, plannen we de eerste sessies in met het kind.
De eerste 3 à 5 sessies dienen voornamelijk om het kind beter te leren kennen. Zo krijg ik een goed zicht op wie het kind is, hoe het kind contact maakt en welke thema’s het kind bezighouden. Hierin is het tempo van het kind om mij te leren kennen en vertrouwen zeer belangrijk.
Nadien worden mijn bevindingen besproken met de ouders. We spreken samen af waaraan we gaan werken in de verdere begeleiding van het kind. De individuele sessies vinden wekelijks of tweewekelijks plaats. Tussendoor plannen we extra oudergesprekken in.
Hoe lang het therapieproces duurt, is moeilijk te voorspellen aangezien dit afhankelijk is van verscheidene factoren. Sommige kinderen zijn met 7 à 10 sessies al geholpen, andere kinderen hebben meer tijd nodig.
BESCHIKBAARHEID
dinsdagavond en woensdagnamiddag