Individueel trainingsschema begeleiding

Sportmedisch

Zowel algemene trainingsadviezen als individuele trainingsadviezen worden gegeven volgens je doel als sporter, volgens je niveau, je trainingstoestand, volgens je tijdsinvestering en je trainingsmogelijkheden.

Een trainingsschema bepaalt de ideale trainingsduur, de intensiteit van de training, de omvang en de vorm van de training.

Er kan een jaarplan opgesteld worden waarin:

  • de verschillende trainingszones worden bepaald, zoals conditietrainingen, sportspecifieke trainingen, krachttrainingen en wedstrijdspecifieke trainingen
  • de trainingen worden geëvalueerd volgens een trainingslogboek
  • de trainingen worden aangepast aan de eventuele letsels
  • het type en de hoeveelheid van de wintertrainingen voorgesteld kunnen worden.
  • hiervoor is een multidisciplinaire aanpak vereist met intensief overleg met trainer, kinesist, ploegleider, …

Er kan advies gegeven worden over:


Welke sporten kunnen complementair beoefend worden?
Wanneer en hoe moet je rusten?
Wat je kan doen tijdens het tussenseizoen?
Hoe periodiseer je je jaar?
Belangrijk om weten is dat een individueel trainingsplan geen opgelegde wet is maar een leidraad die constant aangepast moet worden aan de mogelijkheden, de resultaten, de blessures, de seizoensplanning, de wedstrijdkalender en het vooropgestelde sportieve doel!
Een trainingslogboek is hiervoor een ideaal werkinstrument.
Naargelang de afspraak kan dit trainingsschema wekelijks, 2-wekelijks of maandelijks doorgezonden, aangepast en besproken worden.

 

  • een begeleidingsplan kan ook naar een specifiek doel opgesteld worden, zoals bijvoorbeeld:
  • de beklimming van de Mont-Ventoux
  • de marathon van New-York
  • de ‘Dodentocht van Bornem’
  • je tennispartner weer trachten te verslaan na een heupprothese
  • je conditie weer opbouwen na een hartaanval
  • ...